Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals files, geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. We leggen extra rijstroken aan en scheiden drukke verkeersstromen, zodat er minder files ontstaan en de veiligheid en bereikbaarheid toenemen. Het doel van de aanpassingen is betere en veiligere doorstroming, met oog voor de omgeving.
Tussen Houten en Bilthoven worden extra rijstroken toegevoegd. Het deeltraject tussen Lunetten en Rijnsweerd is eigenlijk 1 groot – en heel erg druk – weefvak. Het vele verkeer, met verschillende eindbestemmingen, zorgt regelmatig voor files. Recent hebben we hier voor de korte termijn extra rijstroken aangelegd. Met dit project willen we naast het toevoegen van extra rijstroken ook de verkeersstromen tussen Lunetten en Rijnsweerd van elkaar scheiden.
Tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten heeft de A12 aan weerszijden parallelbanen. Op die manier splitsen de verkeersstromen zich voortijdig. De parallelbanen komen momenteel een rijstrook tekort om het verkeer vlot te laten doorstromen. Daarom willen we op beide banen 1 extra rijstrook aanleggen. De extra capaciteit op de Ring Utrecht moet ook zorgen voor minder verkeer op andere wegen in en om Utrecht.
Daarnaast verbeteren we de leefbaarheid door stiller asfalt te gebruiken en door extra, hogere of langere geluidschermen te plaatsen. Voor de natuur die verdwijnt, komt meer natuur terug. Over de A27 bij Amelisweerd komt een groene overkapping die de verbinding tussen stad en landgoed verbetert: de Groene Verbinding. Er komen vier nieuwe ecopassages. De huidige ecopassages blijven bestaan en worden waar mogelijk verbeterd.
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht wordt aanbesteed in 4 delen: noord, zuid, Galecopperbrug en Natuurnetwerk Nederland. De precieze verdeling vindt u op deze contractkaart.
Wilt u altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer u dan op de nieuwsbrief. Nieuwsbrief
Neem gerust contact met ons op. We staan u graag te woord! Vragen?
We stellen een wijzigingstracébesluit op voor het onderdeel stikstof. Naar verwachting wordt dit in de eerste helft van 2022 vastgesteld. Projectplanning
Alle documenten over het project A27/A12 Ring Utrecht vindt u in onze bibliotheek. Bibliotheek
Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals files, geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. We leggen extra rijstroken aan en scheiden drukke verkeerstromen, zodat er minder files ontstaan en de veiligheid en bereikbaarheid toenemen. Deze video over het ontwerptracébesluit (2016) gaat dieper in op de plannen. Let op: inmiddels is het tracébesluit 2018 gepubliceerd. Dit besluit is op 2 punten aangepast.
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht is een project van Rijkswaterstaat.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.