Lasers meten Ring Utrecht

18-12-2017
679 keer bekeken

Hallo! Welkom op de projectsite voor de aanpassing van de Ring Utrecht (A27/A12) door Rijkswaterstaat. Hier vindt u het laatste nieuws en kunt u terecht met al uw vragen.

De Raad van State heeft op 17 juli 2019 geoordeeld dat het Tracébesluit Ring Utrecht niet in stand kan blijven. Dit is het directe gevolg van de uitspraak van de Raad van State van 29 mei jl. over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De exacte consequenties van de uitspraak en de vervolgaanpak voor de A27/A12 Ring Utrecht worden de komende periode nader uitgewerkt. De informatie op deze website is daardoor niet meer actueel. Zodra er meer informatie bekend is over het vervolg, zal deze website over de A27/A12 Ring Utrecht worden bijgewerkt.
 

 

Nieuws

Wilt u in een oogopslag zien welke artikelen over uw omgeving zijn verschenen? Klik dan op de zwarte 'Kaart'-button rechts op deze pagina.

Want voor de geplande aanpassing is het nodig precies te weten hoe de wegen, bruggen en viaducten in het projectgebied eruitzien.

Rijkswaterstaat laat daarom een zogenoemde 3D-puntenwolk maken. Dit gebeurt met een speciale laserscan. De data kunnen de toekomstige aannemers gebruiken bij de aanpassing van de Ring Utrecht.

In het najaar van 2017 is ingenieursbureau Arcadis samen met Kempkes Landmeten gestart met het volledig driedimensionaal (3D) in beeld brengen van het hoofdwegennet, een deel van het onderliggend wegennet en de spoor- en trambanen in het projectgebied van de Ring Utrecht. Ook alle bijbehorende bouwwerken, zoals de Galecopperbrug (de A12-brug over het Amsterdam-Rijnkanaal) en de bak in de A27 bij Amelisweerd worden gescand.

Speciale laser maakt de 3D-beelden

De 3D-beelden worden gemaakt met behulp van een speciale laser. Het laserapparaat wordt bevestigd aan een auto, een quad of ander voertuig dat vervolgens door het hele projectgebied rijdt en alles om zich heen scant.

Speciale laserscan waarmee de data voor de 3D-puntenwolk wordt verzameld.

 

3D-puntenwolk

De laserscan verzamelt al rijdend en scannend miljoenen meetpunten. Deze meetpunten vormen samen een zogenoemde 3D-puntenwolk. De puntjes van de wolk vormen samen het beeld van de weg of een bouwwerk. Bijvoorbeeld van de Galecopperbrug. De puntenwolk laat zowel de brug als geheel zien als de verschillende brugonderdelen, zoals het brugdek, de pylonen met tuien, of de lichtmasten.

Het laserapparaat wordt bevestigd aan een bijvoorbeeld een auto, die al rijdend en scannend het projectgebied in kaart brengt.

 

Van meetgegevens naar 3D-model

Door de Ring Utrecht hoogst nauwkeurig in beeld te brengen, verkrijgt Rijkswaterstaat belangrijke informatie voor de toekomstige verbreding. Zo kun je met de 3D-puntenwolk bijvoorbeeld digitale 3D-objecten (computermodellen) van een brug of viaduct maken. De brug is dan op het computerscherm vanaf alle kanten goed te bekijken. De aannemer die de verbreding straks gaat realiseren, weet op basis van zo’n 3D-object precies wat bijvoorbeeld de doorrijhoogtes voor het verkeer zijn of hoeveel ruimte er is tussen de verschillende brugpijlers.

Ruwe meetdata van de Ring Utrecht

 

Aanbesteding voor de realisatie van Ring Utrecht 

De verzamelde meetgegevens worden ter beschikking gesteld aan de kandidaat-aannemers die meedoen met de aanbesteding voor de realisatie van Ring Utrecht. Zij gebruiken de informatie om Rijkswaterstaat een passende aanbieding te doen voor de uitvoering van het project. De daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden is gepland in de periode 2020-2026.

Afbeeldingen

Twitter